Followers

Friday, December 18, 2009

TABUNG UJI HATI PUJANGGA.


berbeza tulisan ku yang sebelum, air mata dijanji bukan permata berseri.

perjalanan aku bersama orang yg tersayang.
hurmm.. aku kabut, ribut. buntu itu yang aku bleh cakap wat masa ni. sukar utk bersemuka dengan masalah ini.. soal hati. kadang-kadang aku tak yakin dengan dia, dan ada juga aku letak keyakinan aku padanya. namun kalah. adakah segala manis dimulut, ikhlas di lidahnya menjanjikan kesetiaan?
aku gali kesetiaan itu, namun aku di caci.
renggang masa itu umpama gugur sebijik manik dari ikatan benang mutiara.
naluri hatiku bersifat puitis bukan sinis.
malah bukan bernawaitu untuk berputis mahupun melakukan kekhilafan,
hanya mampu menapis perasaan dan hati dari hanyut dibawa kegoyahan sang rawan.
arghh.. madah, kata, puitis.. semua lali, semua berkhinzir.


masakan pemikiran aku selalu disuntik api racun.
kangen meletakkan hatiku di tabung uji hatinya, namun aku diuji.
aku bukan si dukun malah bukan maha pujangga lara aku manusia biasa.
aku punya gerak hati. aku tahu apa yang kau lakukan dibalik tabir ku.
umpama aku sedang menonton saksian wayang kulit.
kau umpama tok dalang yang menggerak kan patung-patung dewa,
aku dihalang untuk melihat muka kau,
namun aku berjaya mendengar suara kau, dan aku boleh melihat bayang kau di tabir.


wahai hati tutuplah hati ku dengan lapisan tanah malahan bukan emas bukan berlian. kerana aku sedar aku insan biasa tidak mampu untuk menuntut kesempurnaan tak mampu mengukir senyuman mahupun gelak tawa


p/s nukilan cahaya fahami, aku sesat. buntu. melarikan diri dan mendiamkan diri akan ku lakukan.

10 comments:

fana said...

knp mahu berdiam sedangkn punya cara yg byk utk atasi masalah ini..

soal hati ke, atau soal apa sj, pasti punya byk cara utk atasi..
kalau diam itu nmpak sgt lemah..nmpk sgt lari..mungkin situasi yg buat anda diam..ok faham sekejap..

manusia x sempurna..semua pun...takde yg sempurna pun..atas sana lagi maha agung...cuba baiki dan atasi..

AMIREZKA said...

fana: kalau kita cuba menjernihkan keadaan tapi makin keruh.. ape kite lagi yang mampu?

maybe berdiam adalah terbaik wat masa nih. mungkin tampak lemah.. namun biar lemah dimata orang namun kuat di mata hati..

memang tak sempurna fana.. but.. kite leh tuntut kesempurnaan. manusia cakap jerk.. xde yg sempurna namun tetap mahu cari yg sempurna.. manis dibibr tak sama manis di hati.. hurmm..

btw thankz fana.. :) i appreciate alot. :)

Fauzzan Helmy Anuar said...

Ami...
Sabar ye
Tu semua dugaan untuk kita dalam usaha untuk mencari kesempurnaan dalam hidup
Dalam dunia ni, tak ada manusia yang sempurna, masing-masing pernah melakukan kesilapan
Tapi
Jangan mengalah
Kalau kita dah jatuh
Bangunlah dengan perlahan-lahan
Kita tak mungkin boleh terus berlari dengan kesakitan yang kita rasa
Masing-masing punya cara tersendiri untuk hindarkan lara
Dan Ami
Untuk apa terus bertahan jika perkara asas dalam perhubungan
Kepercayaan dan keikhlasan tu tak ada
Ya, mungkin kita menyayanginya
Tapi adakah dia menyayangi kita seperti mana yang kita lakukan
Jangan pernah menyesal kerana kita dah mencuba untuk terus menjaga hubungan ini

Fauzzan Helmy Anuar said...

Satu perhubungan tu
Umpama menaga unggun api dalam ribut salji

fana said...

kalau kita cuba menjernihkan keadaan tapi makin keruh.. ape kite lagi yang mampu?..

aku amik ayat ko yg atas...ok kawan..
mungkin aku krg knal ko..dan ko kurg kenal aku..walo 1 uitm segamat yg sama ..hhaaa..tapikan takkan mahu hitamkan lagi yg keruh itu..walo keruh manapun, diam itu bukan jalannya..dr diam..lama2 mkn dlm dan akhirnya kau akan stress..

mula2 memg diam, lama2 jadi lain..
cumanya kena kuat lah,,kentalkan hati walo aku tak tahu apa puncanya..brgkali terlalu personal utk ko dedah kan satu persatu..

takpelah chill utk sementara waktu..

AMIREZKA said...

fauzan thankz.. hope i will recover. try to buang harapan yang ada kat i nih..

fana: hurmm.. ntah lahh aku dah tak tentu arah.. mungkin cakap lebih mudah dari ape yg kene kite lakukan.. but.. thankz fana.. thankz alot..
insyallah aku chill always.. :)(perhaps)

fana said...

welkem..fren..

chill lagi sekali...

arang said...

beromen ngan aku jela...
setel..

AMIREZKA said...

arang thankz but no thankz.. jaga mulut n percakapan ko.. im not in the mood..

arang said...

ala..angin lak dia ni...

AMIREZKA © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute