Followers

Tuesday, July 8, 2008

DIMANA KEDAULATAN BAHASA KITA?

bahasa itu bukanlah satu corak atau lukisan
namun bahAsa itu sebagai simbolik
dimana bahasa adalah sebagai penyatu dan lambang kedaulatan tuturkata sekalian manusia di muka bumi ini. walau bagaimanapun bahasa tidaklah harus dijadikan agenda utama kerana diera globalisasi ini lebih mementingkan mesej serta penyampaian yang berkesan.

tidak haruslah berpuitis serta berseloka untuk bermadah, kerana mengikut kajian oleh raja al-uzhma. seseorang yang suka berpuitis adalah seorang yang suka memberi seribu satu alasan yang tidak bagus serta tidak munasabah!!

ghalibnya penyampaian itu haruslah berkesan, dimana ianya melalui proses komunikasi.
dari penyampai kepada pemberi melalui aliran atau channel yang tertentu. bagi memastikan mesej yang hendak disampaikan berkesan dan akan memberi feedback yang positif.


namun demikian bagi dunia penulisan bahasa adalah harta segalanya. aset yang harus dibela sehingga kini kian dimamah zaman yang pantas menuju ke arah kemodenan diamana semuanya hanya mahu mudah, cepat, ringkas dan tepat.

oleh itu kita sebagai anak merdeka haruslah memartabatkan bahasa melayu, tidak kira bagaimana, mahupun bila..
kita harus bermula dari kosong dan terus beristiqamah untuk memajukan bangsa kita, bahasa kita serta memartabatkan dunia kearah ketamadunan yang sejati sekaligus mampu melahirkan insan yang cemerlang gemilang dan terbilang..

3 comments:

ayiechan**toinktoink** said...

hey fami!
haha. tak gune betol. muke ko.
nanti la aku sumbat pic aku jugak. gagaga. nice blog.
keep on!

Ainol laoshi said...

kedaulatan bahasa harus dibahu oleh semua warga yang mencintai bahasanya.pelbagai cara boleh dilakukan dan dilaksanakan seperti mempastikan peranan bahasa yang termaktub di dalam perlembagaan Malaysia dipertahan dan dipersuburkan.pastikan pencacai bahasa dan bangsa asing yang memperlekeh kemampuan dan peranan bahasa Melayu di negara ini ditentang habis-habisan.sebagai contoh:kita harus menegur atau sekurang-kurangnya mengetengahkan kasus-kasus salah ejaan dan terjemahan di papan-papan perniagaan yang rata-rata dimiliki kaum lain.dalam kasus lain pula kita perlu mengajar diri dan orang lain agar menggunakan bahasa yang betul dan tepat.kerna bahasa yang bermaruah datang daripada bangsanya yang mempertahan maruah bahasanya hingga bila-bila.oleh itu,kita perlu menolak daripada menggunakan ayat-ayat slangan seperti kitorang,diorang dan mereka-mereka.....hidup bahasa Melayu...tq Fahami...

wiNkled said...

ello.... nice to meet u lohhh

AMIREZKA © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute