Followers

Monday, February 18, 2008

PERJALANAN YANG TIDAK PERNAH PUTUS

tibe-tibe masuklah ibu ku yang bertudung kuning yang tidak serba lengkap, bajunya berbaju kurung kainya kain batik lusuh yang penuh dengan keringat untuk mencari rezki buat kami adik beradik untuk menerus kan kehidupan seharian.walaupun banyak cemuhan dari orang tentang kedaifan kami sekeluarge namun ibu ku tak pernah membiarkan anak2nya berlapar walaupun sejam. dengan tulang empat kerat jelas daripada raut wajahnya yang terselah untuk memastikan kami adik beradik dapat hidup sebagaimana anak2 org lain.. ibu ku seorang insan yang memang tak pernah mudah putus asa..

bapa ku pula masih bekerje seorang nelayan yang sederhana.. walaupun die seorang yang panas baran dan sering bertelengkah dengan ibu ku namun die tetap menjalankan tanggungjawab nye sebagai ayah.. die pernah memukul ibuku sehingga ibuku lari daripada rumah, namun apabila die mule sedar tentang kesalahanya die mule memujuk ibuku..pada masa itu aku sudah mule menanm rasa benci pada ayahku.

aku sudah mule blajar untuk memaki, mencarut dan memukul orang... dan dgn itulah maka aku telah jadi begini.. aku tidak menyalah kan mereka tetapi aku tidak tau siapa yang arus aku persalahjkan... semasa aku berada di darjah enam aki pernah dengar mereka bergaduh tentang seorang perempuan yang cube utk merosakkan hubungan keluarge aku.. dia adalah rakan kepade adik bapakk aku yang gatal!! sampai kahwin empat!!
die bodoh!! dah lahh miskin tapi ade ati untuk kwain banyak1!!!

disebabkan perempuan itulah bapak ku telah pandai balik lewat!1 sehingga ibuku mencari bapakku!!
namun die tak pulang.. lalu ibuku tawaaka sahja. tibe2 pintu rumah ku bergerak dan aku lihat bapaku barun pulang dengan baju kemeje tue nye itu!! lalu ibuku terus membebel pada bapakk ku!!
adik beradik ku smuenye bangun kerane terdengar mereke berdue bergaduh!!
mereke tidak malu!! bergaduh dihadapan anak merek1!!! mmg mereke tidak faham bahasa!!! dan abg ku nasihat ka kami supaya tido baiarrkanb lahh mereke bergaduh kerana nenek ku pernah bercakap jgn masyuk campur tentang hal ibu bapa..

sehingga esok arinye aku lihat ibu ku sedang tido.. muke nye yang penuh dgn kasih sayang kepada anaknye itu membuatkan aku menitiskan airmate sampai bile keadaan ini akan die bertahan!! bagaimana aku nak menempuhi dunia di luar sane tanpe nye suatu ari nanti!! aku meninitiskan airmate.. lalu aku cepat2 mengusapnye. dan terus bersiap untuk ke sekolah.. dengan seluar yang koyak dan baju yang tidak bergosok serta kasuit ku yang koyak aku terus pergi ke sekolah.. aku tidak iraukan bende itu semua...

sedang seronok aku belajar mateatik yang diajar oleh cikgu siti nor.. dia seorang cikgu yang baik dan guru yang prihatin...tiba2 abg ku sampai di depan pintu kelas dengan air mate yang membasahi pipinya yang tak henti2 menitiskan airmate jantanye itu!! aku mle tertanye ape

No comments:

AMIREZKA © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute